Pembukaan Loji Nuklear Dibantah


TOKYO 12 Mac - Sekumpulan penduduk Jepun hari ini memfailkan tuntutan saman bagi menghalang loji nuklear Fukushima beroperasi semula, sehari selepas ulang tahun pertama kejadian tsunami yang mencetuskan krisis nuklear di wilayah itu.

Kumpulan terdiri daripada 259 penduduk itu mengemukakan tuntutan di Mahkamah Daerah Osaka, memerintahkan pembukaan semula kemudahan loji nuklear Kansai Electric Unit 3 dan 4, terletak di Oi, bahagian tengah Fukui dihalang.

Semalam, beribu-ribu penduduk berhimpun dekat loji Fukushima, meminta loji nuklear itu ditutup selepas gempa bumi dan tsunami yang berlaku setahun lalu menyebabkan kebocoran nuklear di loji itu.

Tsunami berukuran 9 pada skala Richter itu menenggelamkan sistem penyejukan loji tersebut dan menyebabkan tiga reaktor lebur, sehingga meruahkan radiasi ke kawasan berdekatan.

Seorang anggota kumpulan yang mengemukakan tuntutan itu, Kiyoko Shimada berkata, rancangan membuka semula reaktor Oi masih terlalu awal.

"Reaktor ini dikatakan yang pertama di Jepun dibuka selepas kejadian Fukushima, namun masih banyak perkara sampingan yang tidak mereka fikirkan, ia masih terlalu awal," katanya.

Dalam pada itu, kerajaan Jepun dilaporkan bercadang meluluskan operasi semula loji Oi seawal bulan ini.

Kyodo News melaporkan, Perdana Menteri Yoshihiko Noda memberi jaminan semalam akan berusaha mendapatkan kelulusan tempatan sebelum memulakan operasi reaktor nuklear, satu tindakan yang dianggap perlu bagi mengelak berlakunya gangguan di seluruh Jepun.

Kansai Electric dalam kenyataan pula berkata, walaupun pihaknya enggan mengulas mengenai tuntutan tersebut, namun mereka telah mengambil kira pelbagai sudut dalam memastikan operasi semula reaktor nuklear itu selamat. - AFP

No Response to "Pembukaan Loji Nuklear Dibantah"

Post a Comment

Nyatakan pandangan anda

 

Siapa Kami?

Kami adalah pelajar di Institut Pendidikan Guru Kampus Tawau Malaysia.

Statistik Pengunjung

Mixing

Hubungi Kami

Sebarang pertanyaan sila hubungi kami melalui:

Email: gegarks@gmail.com

Telefon:

Hakcipta © 2012 Gegar KS Lestari . Semua Hakcipta Terpelihara.
Blog PISMP PS JAN'11